2015/03/09

Plan kummi


Niin kauan kun muistan, olen halunnut auttaa vähäosaisempia ja vähävaraisempia ihmisiä ja eläimiä. Joskus ei ole oman rahatilanteen takia pystynyt, mutta aina olen sitä pohtinut.
Olen ollut nuorempana WWF myyjä, jolla kerättiin rahaa uhanalaisille lajeille myymällä erilaisia tuotteita. Palkinto myymisestä oli nuorelle tytölle sopiva. Mitä enemmän myyntiä sitä arvokkaamman paketin sai palkaksi. Pehmolelu, karkkipaketti, kannettava cd-soitin (aika ennen mp3 soittimia ja i-podeja :D ) yms...

wwf myynti lopetettiin jossain vaiheessa, olin kovin pettynyt...
Sittemmin olen katsellut kummiutta, ja ihaillen seurannut hyväntekeväisyys konsertteja lasten hyväksi, joissa ollaan saatu kerättyä mahtavat summat rahaa..

Kerran melkein ostin jollekin kehitysmaan lapsiperheelle pari vuohta internetin kautta, mutta totesin että viimeiset rahat tililläni, ja minun oli syötävä (opiskeluaikoina) joten jätin lahjoitukseni sikseen..

Nyt sain kimmokkeen Armanin ohjelmasta Arman Alizad ja bolivian anymara intiaaneista kuvatusta dokumentista, jossa näytettiin Plan järjestön toimintaa bolivian lasten hyväksi.

Boliviassa naisten ja tyttöjen seksuaalinen hyväksikäyttö on aivan liian yleistä. Uhria syyllistetään jotta hän ei puhuisi ja silloin kun uhri puhuu,  viranomaiset ottavat lahjuksia vastaan jotta tekijää ei vangita. Ja jos vangitaan, tuomio on korkeintaan 1,5 vuotta, jonka jälkeen tekijä palaa kostamaan uhrille käyttämällä tätä uudestaan hyväksi tai pahoinpitelemällä...
Ihan järkyttävää!
Mutta vielä järkyttävämpää on se että tätä tapahtuu kaikkialla maailmassa. Tyttöjen ja naisten sortoa ja polkemista maahan. En ala kirjottamaan mitään feministi puhetta, mutta onhan se väärin!

Ja nyt kun olen tällaisessa onnellisessa tilanteessa missä olen, olen päättänyt alkaa Plan kummiksi.
Kummilapseni on 2 vuotias tyttö nimeltä Aisha Bhat ja hänen kotinsa sijaitsee Nepalissa, banken alueella.

Olen niin innoissani tästä!
Kotiin minulle saapuu Aishasta lisää tietoa ja kummikirja, josta löytyy enemmän informaatiota koko toiminnasta. Lisäksi saan kuvan pienestä tytötstä.
Tästä alkaa kaunis matka pienen tytön auttamisessa <3

Pyydän teitä tekemään myös tämän pieneltä tuntuvan eleen, joka kuitenkin muuttaa yhden tärkeän lapsen ja hänen yhteisönsä elämää pysyvästi. Uhraat kuukaudesssa tililtäsi vaihtoehtoisen summan, joka on minimissään 27 €. Kuka huomaa että tililtä lähtee 27€? ostaa muutaman karkkipussin vähemmän tai jättää sen sisustustyynyn ja uuden kauniin maljakon sinne kauppaan, jotta saataisiin kaikille maailman lapsille paremmat oltavat, yksi tärkeä lapsi kerrallaan.

Käykää Planin sivuilla ja tutustukaa toimintaan, alkakaa kummeiks!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti